-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:42001 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

قاضي القضاة عبد الجبار بن احمد همداني كيست؟
او عبد الجبار بن احمد بن عبد الجبار همداني اسد آبادي ملقب به قاضي القضاة است و اين لقب به غير او اطلاق نميشود. خطيب بغدادي مينويسد: او در فروع، از مذهب شافعي پيروي كرده و در اصول از معتزله و داراي مؤلفاتي است و مدتها قاضي شهرستان ري بود و در راه حج وارد بغداد شد و در آنجا به تدريس پرداخت. آنگاه اضافه ميكند: در راه سفرم به خراسان پيش از انكه به ري برسم، قاضي عبد الجبار در گذشته بود و اين جريان در سال 415 رخ داد. (تاريخ بغداد : 11 /113)
حاكم جشمي(م494 هـ) در كتاب «شرح عيون المسائل» مينويسد: او از معتزلة بصره و از مروجين مذهب ابي هاشم بود. او نخست نزد أبي اسحاق بن عياش، آنگاه نزد شيخ ابي عبدالله بصري تلمذ كرد، سپس حاكم اضافه ميكند: من سخني ندارم كه بتواند مراتب فضل و دانش او را بيان كند، زيرا او كسي است كه كلام را به زبان روشن بيان كرد و دربارة آن كتابهايي نوشت كه دانشجويان براي فراگيري آن رنج سفر بر خود هموار ميسازند و آثار او به شرق و غرب رسيد و آن چنان نكات دقيق و ظريفي را بيان كرد كه پيش از او كسي به آن كار موفق نگرديده بود. او از عمر طولاني بهره مند گشت و در اين مدت پيوسته به كار تدريس و املا اشتغال داشت و رياست مذهب اعتزال در دورة او به وي منتقل گشت و به شيخ معتزله شناخته شد و كتابهاي او مورد اعتماد گشت و در ساية اين اقبال، كتابهاي ديگران منسوخ شد.
او اهل اسد آباد همدان بود، سپس به بصره رفت ودر دوران جواني بر مذهب اشعري بود. وقتي با معتزله نشست و برخاست كرد و به مناظره پرداخت، مذهب اعتزال را برگزيد و از ابي اسحاق بن عياش و ابو عبدالله بصري بهره گرفت وبر اقران خود تقدم جست.
در سال 360 هـ صاحب بن عباد او را به ري دعوت كرد تا در آنجا تدريس كند و او در آنجا اقامت گزيد و در سال 415 هـ در همان جا درگذشت. او مدتي شيخين را بر علي(ع) تفضيل ميداد، ولي در آخر عمر از اين عقيده بر گشت و به تفضيل علي(ع) معتقد شد. (فضل الاعتزال و طبقات المعتزلة)
اكثر آثار به جاي مانده از او املاي خود اوست كه شاگردانش به نگارش در آوردهاند.
اينك برخي از آثار مطبوع او را يادآور ميشويم:
1 ـ شرح الأصول الخمسة، اين كتاب به املاي قاضي و نگارش تلاميذ او بوده و جامعترين و در عين حال موجزترين كتاب در شرح عقايد معتزله است اگر اين كتاب در اختيار محققين معاصر نبود، در تبيين عقايد معتزله دچار اشكال ميشدند و ناچار بودند كه از نوشته هاي اشاعره و يا ديگر فرق بهره بگيرند. اين كتاب را عبد الكريم عثمان در سال 1384 هـ .ق تحقيق كرده و در قاهره چاپ شده است. لازم به تذكر است كه شاگرد قاضي و نويسندة اين كتاب شيعة زيدي بود و در بحث امامت نظريات استاد را نپذيرفت و خود، اين بخش را بر محور افكار زيديه نگاشته است و در حقيقت اين بخش از كتاب مربوط به قاضي نيست.
2 ـ المغني في أبواب التوحيد والعدل، اين كتاب داراي 20 جزء بوده و قرنها بود كه از آن اثري در دست نبود. دانشمندان مصري از طريقي آگاه شدند كه نسخة خطي اين كتاب در يمن هست. لذا هيأت علميبلند پايهاي از طرف دولت مصر مأمور شد كه به يمن برود و از اين آثار عكس بگيرد. نتيجة اين سفر علمياين شد كه از 14 جلد موجود آن ميكرو فيلم گرفته شد و همگي در قاهره منتشر گشت و هنوز6 جلد موجود آن پيدا نشده است و اين 14 جلد عبارتند از: 4ـ 5ـ 6ـ 7ـ 8ـ 9ـ 11ـ 12ـ 13ـ 14ـ 15ـ 16ـ 17ـ 20 و اين جلد اخير، مربوط به عقيدة اماميه است كه به وسيلة سيد مرتضي نقد شده و به نام «الشافي چاپ گرديده است و سپس «الشافي» به وسيلة شيخ طوسي خلاصه شده و به نام «تلخيص الشافي» به چاپ رسيده است.
3 ـ المحيط بالتكليف، اين كتاب در مصر به وسيلة سيد عزميتحقيق و منتشر گشته است، گويا قاضي املا كرده و حسن بن احمد بن ثنويه نگارش كرده است.
4 ـ متشابه القرآن كه در قاهره به وسيلة عدنان محمد زرزور چاپ و منتشر گشته است. 5 ـ تنزيه القرآن عن المطاعن، در بيروت چاپ و منتشر شده است. 6 ـ فضل الاعتزال و طبقات المعتزله، اين كتاب در حقيقت اساس طبقات المعتزلة ابن المرتضي است.
فؤاد سيد اين كتاب را تحقيق و به همين نام منتشر كرد وكتاب ذكر المعتزلة كعبي را نيز به آن ضميمه نمود و به اين اكتفا نكرد، بلكه طبقة يازدهم و دوازدهم از مشايخ معتزله را كه به قلم حاكم جشمينگارش يافته بود، بر آن افزود و در حقيقت اين كتاب از سه رساله تشكيل يافته و با توجه به طبقات معتزلة ابن مرتضي، ميتوان بر تاريخ معتزله از عصر واصل تا عصر ابن المرتضي (م /840 هـ) واقت گشت.
در فضل قاضي همين بس كه سيد رضي (م /406 هـ) نزد او درس خوانده و مذاكرت خويش با استاد را در كتاب مجازات نبويه آورده است.

: استاد محقق جعفر سبحاني
فرهنگ عقائد و مذاهب اسلامي ج 4

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.